Det finns mängder av anledningar till att säga upp sig från en anställning. Det kan bero på att du fått ett bättre erbjudande hos någon annan, att du inte trivs eller att du har bestämt dig för att börja studera. Oavsett anledning finns det vissa saker att tänka på när det kommer till att säga upp sig. Vi går igenom några punkter och tips inför din uppsägning.
Att säga upp sig innebär att du själv bestämmer dig för att avsluta din anställning hos en arbetsgivare. Du kan i princip säga upp dig när du vill men du måste ta hänsyn till din uppsägningstid. Denna tid kan vara olika, vanligtvis mellan en till tre månader, och anges av ditt avtal med arbetsgivaren. Med andra ord bör du börja med att läsa ditt anställningsavtal.
Har arbetsplatsen ett kollektivavtal är det detta avtal som gäller, om inget kollektivavtal finns anger lagen om anställningsskydd att uppsägningstiden ligger på en månad. Det är även möjligt att prata med din arbetsgivare och bestämma en annan uppsägningstid, exempelvis kortare eller längre.
Erbjudande: Gå med i Unionen - Råd och stöd genom hela ditt arbetsliv
Tänk på att uppsägningstid även kan variera om du är provanställd. Även här är det vanligt med en månads uppsägningstid men det beror helt på ditt avtal. När du väl har koll på vad som gäller kan du börja planera din uppsägning. Boka ett möte med din chef för att berätta om ditt beslut.
Du bör ha med dig två uppsägningsbesked, ett till dig och en till din chef. Det finns många kostnadsfria mallar på nätet att använda sig av. Här ska du ange när din uppsägning sker och arbetsgivaren ska skriva på att de har tagit emot uppsägningsbeskedet. Här kan även eventuella andra uppgifter anges, exempelvis vad som gäller med din bonus, kvarvarande semester och så vidare.
Om du ska säga upp dig kommer din chef att vilja veta varför. Du har ingen skyldighet att berätta varför, dock brukar de flesta vilja förklara sitt beslut på ett eller annat sätt. Det kan trots allt handla om problem i verksamheten som chefen inte känner till. Det kan även finnas situationer där du vill berätta så lite som möjligt.
Att en kollega och medarbetare vill säga upp sig är sällan roligt. En chef kan hantera detta på olika sätt, allt beror på situationen. Chefen kan trots allt vara glad för tiden ni haft, önska dig lycka till och skriva ett lysande rekommendationsbrev för framtida arbetsgivare. Detta är på många sätt det bästa scenariot, men det är inte alltid så det slutar.
Chefen kan även bli arg, ledsen eller besviken för att du slutar. Detta kan bero på att ditt avhopp påverkar verksamheten negativt, kanske för att personalen tvingas jobba extra mycket eller blir av med en nyckelperson. För att hantera en uppsägning på ett smidigt sätt behöver chefen någon som kan ersätta dig.
Du kan själv behöva underlätta din uppsägning genom att lära upp den nya personen som ska ta över ditt jobb. Självklart är en sådan reaktion ett tecken på dåligt ledarskap från chefens sida och det är inget du ska ta i beaktning när du fattar beslut om att säga upp dig. Det är dock en reaktion som tyvärr kan inträffa ibland och något som du kan förbereda dig inför.
Din lön, dina anställningsvillkor och dina arbetsuppgifter blir likadana under denna period. Det kan även hända att arbetsgivaren ger dig order om att utföra andra arbetsuppgifter, eller inga arbetsuppgifter alls. Om du är medlem i ett fackförbund kan du ringa för att få råd vid en sådan situation. Du får inte ta semester under uppsägningstiden.
Att säga upp sig med omedelbar verkan innebär att du lämnar jobbet samma dag. Detta är inte alltid möjligt och om du lämnar direkt kan du behöva betala skadestånd. Att häva ett anställningsavtal, vilket är det du gör när du lämnar med omedelbar verkan, har du rätt att göra om arbetsgivaren själv har gjort ett grovt kontraktsbrott. Det kan handla om misshandel eller att de inte har betalat din lön.